3 fantastische tips voor een succesvolle webshop in het buitenland

0
60

Denkt u erover na om met uw webshop zich te richten op de internationale doelgroep? Tegenwoordig kun je gemakkelijk via het internet een grote groep mensen bereiken. Toch zijn er belangrijke aspecten waar u rekeningen mee moet houden wanneer u toe treedt tot de internationale markt. Lees hieronder enkele tips om uw webshop klaar te stomen voor het buitenland.

Cultuurverschillen en marketing

Culturen kunnen ontzettend veel van elkaar verschillen. Zo introduceerde de bekende psycholoog Geert Hofstede in 1980 de 6 verschillende cultuur dimensies. Deze dimensies helpen verschillende culturen te onderscheiden en in kaart te brengen. Voorbeelden van deze dimensies zijn machtsafstand, individualisme en masculiniteit. Iedere cultuur scoort anders op elke dimensie. Binnen de marketing is het belangrijk rekening te houden met deze verschillen. Zo kunt u in collectivistische culturen beter de nadruk leggen op collectiviteit en groepsbelang waar in een individualistische cultuur u zich beter kunt richten op persoonlijke ontwikkeling en belangen van het individu.

Het kan soms lastig zijn de marketingstrategie af te stemmen op een bepaalde cultuur. Zelfs grote bedrijven als Coca-Cola en Heineken hebben zich schuldig gemaakt aan grote marketing blunders door geen rekening te houden met culturele normen en waarden binnen een land. Het is verstandig om u te verdiepen in de doelgroep om deze missers te voorkomen om succesvol toe te treden tot de buitenlandse markt.

Communiceren naar verschillende doelgroepen

Er bestaat niet zoiets als universeel consumentengedrag of een one-size-fits-all approach. Het is goed mogelijk dat uw huidige online marketingstrategie in eigen land zeer succesvol is en in het buitenland weinig succes zal hebben. Iedere doelgroep is anders. Houd rekening met gebruiken (non) verbale communicatiestijl, normen en waarden binnen het land. Het is daarom ook verstandig aan niet alleen maar verschillende taalversies van uw website te maken maar ook de website te lokaliseren. Zo spreken Amerikanen en Engelsen op papier dezelfde taal maar zit er toch een groot verschil tussen deze twee doelgroepen.

Professioneel uw website vertalen

Wellicht denk u nu; leuk verhaal maar hoe moet ik dit toepassen op mijn eigen webshop? Soms is het geen verkeerd idee om de hulp in te schakelen van een professioneel vertaalbureau. Bij een vertaalbureau kunt u professioneel een website vertalen. Daarnaast kunnen zij u helpen bij het creëren van verschillende websiteversies en zorgen dat de content is afgestemd op de juiste doelgroep. Zo weet u zeker dat uw webshop ook in het buitenland succes heeft.